fredag den 29. april 2011

The Perfect In-between

De sidste dage i påsken tilbragte Metter (aka. det røde bæst), Jakob F og jeg selv i hyggelige omgivelser nær Borås i Sverige. Vi vidste fra start at det ville blive en varm tur, så planen var at opleve et par mindre kendte svenske områder og finde nogle problemer der ikke er helt så friktionsafhængige, som meget af det vi kender fra kjuge.

Første stop på turen blev i Rödjan, et meget lille område tæt ved Värnamo. Årsagen til at specielt jeg gerne ville forbi dette område er på grund af problemet "A Perfect In-between". Området huser kun ca. 30 problemer, de fleste mellem 5 og 6 grad, men stenkvaliteten er god, næsten sandstensagtig granit. Jeg havde kun på forhånd set en enkelt video af det ovennævnte problem og kunne ikke finde meget anden info om det, men da vi endelig stod foran stenen viste det sig at være hele turen værd. Problemet går lige op over en ca. 5 meget høj prow, men god sidepulls og store åbne slopers og en seriøs udtopning. Trods en seriøs belejreing af problemet lykkedes det os desværre ikke at få det toppet, og den ellers fornuftige grad på 7B virkede alt andet end overkommelig i påskevarmen. Jeg vil dog til hver tid anbefale folk at stopppe i Rödjan og prøve problemet hvis de er på de kanter, hvilket er ca. 3 timer fra Kbh. Vi fik desværre ikke filmet nogen forsøg, så i må nøjes med Walker Kearneys video af førstebestigningen.

Problemet kommer ca. 2 min. inde i videoen og info om området findes her: Värnamo Klätterklubb

Ingen kommentarer:

Send en kommentar